Rabu, 31 Maret 2010

Invalid Domain Name

Dunia Animasi di Malaysia, Upin & Ipin dan Les’ Copaque

WP Greet Box icon
Welcome Googler! If you find this page useful, you might want to subscribe to the RSS feed for updates on this topic.
10,262 views | Hantar ke Twitter! | Cetak Artikel Ini
dunia-animasi-di-malaysia-upin-dan-ipin-jadi-model.jpg

Pernah menonton animasi pendek bertajuk Misi Mustahak? Misi 3 orang tua yang mahu menonton televisyen terhalang oleh seorang wanita berbadan sasa penjaga rumah orang tua. Hah, kalau tak pernah nengok, kau masih lagi seorang yang berbumbung’kan tempurung. Untuk animasi pendek itu, sudah cukup membuatkan aku terbayang-bayang malaysia akan ada animasi yang hebat tidak lama lagi. Berikan pula animasi kita kepada dunia luar. Bukan hanya membayar animasi luar untuk dibawa masuk ke sini. Aku pilu melihat animasi kita seperti Usop Sontorian dan Keluangman. Aku sangat sukakan jalan cerita kedua-dua animasi itu tetapi apa yang membuatkan aku pilu adalah akan ‘kecantikkan’ animasi’nya. Jalan cerita yang baik perlu diikuti dengan animasi yang baik. Bukan lagi seperti animasi Doraemon yang sudah wujud sejak 30 tahun dahulu apakan lagi jika animasi kita lebih biasa dari Doraemon. Oh, itu satu disaster!

Aku pernah berbicara dengan seorang senior aku yang kini menjalani praktikal di sebuah studio animasi terkenal di Malaysia. Aku bertanyakan tentang dunia’nya di sana. Aku terkejut mendengar mereka membuat kartun untuk projek terbaru bagi animasi di TV1 menggunakan Adobe Flash. Adobe Flash? ah, patutlah kartun Malaysia tidak pernah berubah. Belajar di Universiti yang penuh dengan dunia kretiviti, membuatkan aku lebih celik mengenai animasi. Aku tidak lagi memandang animasi hanya sebuah cerita kanak-kanak tetapi lebih memandang di mana keunikkan sesuatu animasi yang ada. Menonton animasi dari luar terutama dari Jepun membuatkan kita berfikiran ianya sudah biasa. Akan tetapi, bagaimana jika kita dapat melihat animasi seperti mereka wujud di Malaysia?

upinipin.jpg
pemegang watak suara bagi animasi Upin & Ipin.

Aku terpaku melihat sebuah animasi dari Malaysia bertajuk Upin & Ipin yang berkisarkan tentang kehidupan dua beradik kembar melalui bulan puasa. Jalan cerita’nya sangat baik membuatkan aku ketawa tidak kering gusi. Upin dan Ipin terlalu comel bagi aku walau kepala mereka terlebih besar sedikit dari badan. Melihat animasinya pula, eh, betul ke ini animasi dari Malaysia? Ya, ianya betul. Lihat sahaja rekaan watak yang ada. Tersangatlah kemelayuan dan ini adalah sebuah animasi 3D. Akhirnya, slogan Malaysia Boleh akhirnya menjadi kenyataan. Bukan sekadar angan-angan kosong.

about_lescopaque_khai-blog.jpg

Les’ Copaque Production, sebuah produksi yang sama menghasilkan Misi Mustahak yang aku ceritakan di atas tadi telah muncul untuk merubah persepsi animasi di Malaysia. Les’ Copaque menjadi bumbung kepada anak-anak muda kita yang menjadi tiang kepada Les’ Copaque sendiri. Kebanyakkan dari mereka datang dari pelajar lulusanMMU dan lebih 90% dari mereka adalah anak Melayu. Tidak cukup membuatkan aku teruja dengan itu, lihat pula apa yang sudah mereka ada. Mereka telah menang banyak award. Lihat sahaja di sini. Projek terbaru mereka ialah animasi Geng:The Adventure Begins yang akan beraksi di kaca televisyen atau mungkin panggung wayang pada akhir tahun ini. Cuba lihat trailer mereka. Hopefully bukan di RTM atau Astro!! Ini adalah filem animasi CGI Malaysia yang pertama. So, tulis dalam diari atau note sedikit dalam handphone kalian!! Made in Malaysia by Malaysian you know!

7upin_ipin00.jpgBerbalik kepada animasi Upin & Ipin, ianya adalah kesinambungan bagi filem animasi Geng dek kerana Upin & Ipin juga turut beraksi dalam filem animasi tersebut. Sebuah lagi produk berkualiti dari Les’ Copaque. Sehingga artikel ini di tulis, animasi ini baru 4 episod keudara di TV9 setiap hari Jumaat, Sabtu dan Ahad jam 7:30 malam. Masih menunggu dua (2) episod lagi bagi menggenapkan enam (6) episod kesemuanya. Minum segelas air, pergi solat Maghrib dan makanlah di hadapan televisyen bersama Upin & Ipin. Aku terlalu banyak ‘miss’ dengan animasi ini tetapi terima kasih kepada Youtube. Pergi ke sana dan tonton’nya. Kau tahu, animasi ini membuatkan aku rasa yang Kak Rose si cantik manis itu betul-betul wujud. Oh, aku admire akan beliau. Kak Rose….. juga ingin saja ku tarik jambul Upin dan sekeh kepala botak licin si Ipin yang kuat sangat melantak ayam goreng!

Download – Right click & save link as

Kalau dah sedar diri awak tu guna Streamyx yang lembap, takyah la nengok sekat2 camtu buat sakit hati je. Ni aku ada sediakan link untuk terus Download. Sila Right Click & save Link As. Tambahkan extension .flv di belakang nama file dan perlukan any FLV Player untuk dimainkan. Dapatkanlah GOM Player!!

1.jpg
Download Upin & Ipin Episod 1 – Esok Puasa

2.jpg
Download Upin & Ipin Episod 2 – Dugaan

3.jpg
Download Upin & Ipin Episod 3 – Nikmat

4.jpg
Download Upin & Ipin Episod 4 – Terawih


Download Upin & Ipin Episod 5 – Esok Raya


Download Upin & Ipin Episod 6 – Hari Raya

Ini paling wajib kalian download. Aku rasa sampai nak menangis melihat kehebatan trailer ini.

‘Geng: Pengembaraan Bermula’ Movie with Upin & Ipin

Geng Pengembaraan Bermula

On this 12th February 2009, the latest Malaysian 3D animation movie, ‘Geng: Pengembaraan Bermula’, will be shown in cinemas. From what I read, it is the most expensive local animation film ever been produced in Malaysia which cost around RM4 million. Hmm..a very huge amount isn’t it? For your info, this film is produced by Les’ Copaque Production Sdn. Bhd, the same company that brings to you ‘Upin & Ipin’ cartoon on TV9. So, that’s why both two kiddies will also making their special appearance in this film. Believe it or not, both Upin and Ipin voices is done by only one person who is Nur Fathiah.

Upin dan Ipin

The story is about a mystery and horror creature that come out at night and thus making the village called ‘Kampung Durian Runtuh’ in havoc and chaos. Suddenly, a team of kids consists of Badrol, Lim, Ros, Rajoo, Upin and Ipin accidentally involved in solving the mystery surrounding the village. Anyway, what I can say about the trailer is it is A.W.E.S.O.M.E and has a very exciting sequence of action and roller coaster feeling. The duration of the movie will be 90 minutes long. You better watch the trailer dude :)



If you would like to know more about this movie, please visit:
1) ‘Geng: Pengembaraan Bermula’ Official Website
2) Official Production Blog of ‘Geng The Movie’
3) Discussion in Pergh related with this movie

Related Posts with  Thumbnails

ShareThis

Tidak ada komentar:

Posting Komentar